TIPS VOOR ZOEKMACHINE OPTIMALISATIE

Google is onze grootste vriend. Even je route checken of snel een recept opzoeken; deze zoekmachine is niet meer weg te denken. Maar wat bepaalt de ranking in Google en hoe eindig jij zo hoog mogelijk? Wij praten je bij over de manier waarop Google te werk gaat én geven jou tips hoe zoekmachine optimalisatie kan bijdragen aan jouw online vindbaarheid.

Zoekmachine optimalisatie

Het gevonden worden in Google gebeurt niet per toeval, daar zit een hele constructie achter. Dit heet zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd. Met SEO zorg je ervoor dat jouw website zodanig is inricht dat elke pagina goed leesbaar is voor een zoekmachine. Hoe beter jouw pagina’s zijn geoptimaliseerd, hoe vaker én hoger deze worden getoond bij bepaalde zoekopdrachten. Het doel is uiteraard om zo hoog mogelijk te eindigen op belangrijke zoekwoorden.

De maatstaven van SEO worden regelmatig bijgesteld en er zijn honderden regeltjes. Wij benoemen een paar belangrijke aspecten.

Belang van een hoge ranking

Een hoge positie in een zoekmachine als Google is ontzettend belangrijk! Internetgebruikers willen vandaag de dag namelijk snel én goed geholpen worden. Na het invoeren van een zoekopdracht bekijkt diegene vaak alleen de eerste 3-4 zoekresultaten. Het is dus zaak dat jouw website in die top-4 komt te staan. 

Organisch gevonden worden

Er zijn twee manieren om bovenaan getoond te worden, de eerste is door Google hiervoor te betalen. De allereerste hits die getoond worden, zijn namelijk altijd betaalde advertenties, je herkent dit aan de term “advertentie” voor de URL.

De tweede manier is door organisch gevonden te worden. Dit houdt in dat bezoekers op jouw pagina komen zonder dat jij geld uitgeeft aan Google Advertenties. 

Het lijkt enorm makkelijk om een advertentie op Google te kopen en daarmee een hoop tijd te besparen, maar zo makkelijk maakt Google het ons helaas niet. Ook als je betaalt, beoordeelt Google of jouw website interessant genoeg is om te tonen én het adverteren behoeft ook de nodige vaardigheden. De meest duurzame manier is het werken aan SEO.

Een advertentie op Google kopen en daarmee een hoop tijd besparen? Zo makkelijk maakt Google het ons helaas niet.

Wat bepaalt de ranking?

Organisch en dus gratis hoger in Google komen kost veel tijd en aandacht. Google bepaalt jouw ranking namelijk aan de hand van jouw paginascore. Bij elke gebruikte zoekopdracht zoekt Google bewijs dat jouw pagina waardevol en relevant is. Dit bewijs wordt verzameld door het zoek- en klikgedrag van de websitebezoekers. Hoe langer ze actief blijven op je pagina, des te beter de pagina wordt beoordeeld en des te hoger deze organisch wordt vertoond. 

Gebruik van de juiste zoekwoorden

Het doel is dus simpel: houd je lezers zo lang mogelijk op jouw site. Maar hoe zorg je ervoor dat je überhaupt verschijnt in de zoekresultaten? Dit doe je met behulp van zoekwoorden. Wanneer iemand op Google iets zoekt, vult diegene bepaalde zoekwoorden in. Google scant dan razendsnel op welke pagina’s deze worden vermeldt. Jij wilt natuurlijk gevonden worden op zoekwoorden die matchen met jouw aanbod. Hierbij geldt: hoe vaker de zoekwoorden op jouw pagina voorkomen, hoe groter de kans is dat je gevonden wordt. 

Benieuwd welke zoekwoorden relevant zijn om te vermelden? Tijdens onze samenwerking doen wij een grondig zoekwoordenonderzoek. Zo weet je precies welke termen vaak gebruikt worden welke woorden jij kunt verwerken.

Test jezelf!

Hoe scoort jouw bedrijf op SEO? Google jouw bedrijf eens alsof je een potentiële klant bent. Hoe hoog sta je en welke sites worden boven jou getoond? In onze samenwerking geven wij tips voor zoekmachine optimalisatie om jouw huidige positie kunt verbeteren. 

Tips voor zoekmachine optimalisatie van je website

Kwaliteit van je websiteteksten

Nu horen we je denken, dan zet ik toch alle pagina’s van mijn website vol met dezelfde zoekwoorden? Als een internetgebruiker op jouw pagina niet vindt wat hij zoekt, klikt hij terug naar het resultatenoverzicht. Gebeurt dit te vaak? Dan bestempelt Google deze pagina als niet-relevant en kelder je in de ranking. Google is namelijk een commercieel bedrijf die er alles aan doet om de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk te maken.

Daarnaast zorgt het vermelden van (te)veel zoekwoorden ervoor dat jouw website verandert in taaie kost in plaats van een prettig leesbare tekst. Wéér een reden waarom mensen kunnen afhaken en je site (te) snel verlaten…

Technische functionaliteit

Is jouw site technisch in orde? Ook de technische functionaliteit is van invloed op jouw paginascore. Al zijn de teksten nog zo sterk, niets is zo vervelend als een slecht functionerende site. Denk hierbij aan een trage site, pagina’s die vastlopen of url’s die niet meer bestaan. Hoe minder technische fouten, hoe prettiger de lezerservaring en hoe langer je potentiële klanten op jouw website blijven. Dit helpt weer mee aan het behalen van een hoge paginascore.

Google kijkt niet alleen naar gebruikersgedrag, slimme systemen beoordelen jouw website op genoemde factoren. Dit is dus niet te omzeilen.

Bepaal je doelgroep

Nu klinkt het leuk om je website zodanig te optimaliseren dat je hoger gevonden wordt in eenzoekmachine. Veel bedrijven gaan altijd enthousiast aan de slag met bovenstaande punten. Echter vergeten ze één ding: het leren kennen van je doelgroep. Voordat je start, moet je goed in kaart brengen wie jouw potentiële kopers zijn én wat hun doelgedrag is. Heb jij dit nog niet goed in kaart? Lees dan de 4 stappen voor het bepalen van je doelgroep.

Start vandaag nog met zoekmachine optimalisatie!

Wij adviseren om SEO uit te besteden óf om er specifieke training voor te volgen.  Het duurt namelijk 3-12 maanden voordat je resultaat ziet. Je verspilt veel tijd als blijkt dat de spoedcursus SEO niet volledig op jouw bedrijf van toepassing is.

Meer inspiratie opdoen?