MARKETINGACTIES OP BASIS VAN DATA

Hap-snap marketingacties, maak jij je er schuldig aan? Dit betekent dat je vlak voor, óf op het moment dat de vraag verminderd acties gaat voeren. Je hoopt nog wat klanten binnen te halen maar weet nooit zeker of dit kwam door de actie of dat de klant tóch wel uit zichzelf was gekomen.

Meten is weten

Wil je de resultaten van een marketingactie meten dan is een goede voorbereiding onmisbaar. Bij voorkeur wordt een marketingactie opgezet aan de hand van data. Meten is namelijk weten! Wij geven in dit artikel voorbeelden welke data je kunt gebruiken om marketingacties te plannen.

Wanneer is er vraag naar jouw product of dienst?

Breng in kaart op welke momenten van het jaar de vraag naar jouw product of dienst het hoogst én het laagst is. Veel ondernemers zouden het prettig vinden als de pieken verschoven kunnen worden naar de zogenaamde dalperiodes. Verderop schrijven we hier meer over. 

Tip: Maak voor jezelf eens een overzicht van alle zogenaamde “daluurvoordelen” die je kent, wellicht doe je ideeën op. Dit kan natuurlijk ook op dag, week of maand niveau ingezet worden.

Breng de leadtime in kaart

Om in te spelen op bovenstaande daluren is het belangrijk om te weten wat de leadtime van jouw product of dienst is. Met leadtime bedoelen we de periode tussen het ontstaan van de behoefte én het daadwerkelijk leveren en/of gebruiken van jouw product of dienst.

De leadtime kan per periode en per doelgroep verschillend zijn. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van een hotel. De reserveringen voor de zomervakantie worden vaak al vroeg gemaakt, weekendjes weg worden veel vaker last minute geboekt. Door de cijfers van meerdere jaren naast elkaar te leggen ga je patronen zien. 

Door deze patronen te analyseren kun je min of meer voorspellen in welke fase van de klantreis jouw doelgroep zich bevindt en op welk moment jouw (potentiële) klant getriggerd kan worden. Dat is het moment waarop jouw marketingactie live moet zijn. Dit houdt in dat het beeldmateriaal, teksten én voorwaarden al volledig uitgewerkt moeten zijn. 

Gedragspatronen helpen voorspellen op welk moment jouw (potentiële) klant getriggerd kan worden. Dát is het moment waarop jij live moet zijn!

Acties zijn niet altijd kortingen

Wij blijven het liefst ver weg van scherpe deals. Jouw product of dienst heeft namelijk een bepaalde waarde en daarop is jouw prijsstrategie bepaald. Bovendien richt jij je met actieprijzen op een hele andere doelgroep. Jij wilt de klant aanspreken die ook buiten actieperiodes bij jou terugkomt. 

Marketingacties

Wat dan wel? Denk aan een leuke samenwerking met een lokale partner, in de vorm van een arrangement óf een leuke package deal. Hier doe je wellicht wat water bij de wijn om het geheel iets aantrekkelijker te maken maar je wijkt niet af van de doelgroep. 

Kies je voor een offline marketingactie? Betrek dan zeker ook je salesteam erbij. Jouw goedbedoelde marketingacties kunnen niet zonder goede opvolging om uiteindelijk de deal binnen te halen. De samenwerking tussen Sales & Marketing is dus erg krachtig!

Het uitrollen van een actie

Is jouw actie klaar voor lancering? Denk dan niet dat je met één post gelijk uitverkocht bent. Het is uiteraard zaak om jouw offline of online zichtbaarheid te blijven stimuleren via de diverse kanalen.  Gedurende de actieperiode gebruik je de data om jouw inspanningen bij te schaven voor het meest optimale resultaat.

Hulp nodig?

Heb je even wat handjes nodig bij het inzichtelijk maken van de cijfers? Wij helpen je graag bij het opzetten zodat je de marketingactiviteiten vervolgens in eigen hand houdt.

Weten hoe wij te werk gaan?