Baal jij ook dat jouw website nog te weinig zorgt voor echte aankopen van jouw producten of diensten? Check of jouw website wel goed is ingericht. Ga direct aan de slag met website optimalisatie met behulp van de tips in deze blog.
Elke pagina kan een eigen doelstelling hebben. In de ideale situatie heb jij een pagina voor elke fase in het aankoopproces. De fases in het aankoopproces worden specifiek toegelicht in de Customer Journey. Ben je nog niet bekend met de Customer Journey? Lees dan de blog Optimaliseer jouw ideale klantreis.
De oriënterende bezoeker is op zoek naar informatie. Hij/zij herkent zich vaak in een bepaald probleem, angst of frustratie. Om deze website bezoeker in zijn behoefte te kunnen voorzien, is het slim om content te plaatsen waarin de bezoeker zich zal herkennen. Dit kan door middel van:
Dit type bezoeker zal niet direct overgaan tot aankoop. Gemiddeld koopt een consument pas na 7 bewuste of onbewuste contactmomenten. Als deze bezoeker geïnteresseerd is geraakt, wil jij deze bezoeker blijven bereiken. Geef deze oriënterende bezoeker daarom de mogelijkheid om in contact te blijven.
Je kunt de conversie meten door het verkeer op de pagina’s te analyseren. Dit gebeurt veelal in Google Analytics. Een conversie op een oriënterende pagina meet je o.a. door middel van scroll dieptes, tijd op de pagina, kliks op de pagina én pagina paden.
De conversie op een pagina voor geïnteresseerde websitebezoekers meet je o.a. door middel van aanmeldingen voor de nieuwsbrief, nieuwe volgers op social media kanalen en ingevulde contactformulieren.
De conversie meet je door het aantal downloads van de infographics te te meten, het aantal giveaways te tracken en het klik- en scroll gedrag op de website te analyseren.
Dit is de meest bekende vorm van het meten van conversie, namelijk het meten van omzet. Ook de inschrijvingen voor het loyality programma kun je zien als conversie.
Zie jij dat bezoekers ergens vastlopen of afhaken vóór de conversie? Probeer dan te achterhalen waar de blokkade zit. Houd er rekening mee dat je slechts één aanpassing per bezoekerspad aanpast. Mocht je met de ene oplossing een nieuw probleem veroorzaken, dan weet je waar dit vandaan komt.
Is Google Analytics één grote doolhof voor je? Dan is een standaard format handig, wij maken deze op maat voor jouw organisatie zodat je weet waar je naar moet kijken.
Cookie | Duur | Beschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |