KLANTWAARDE VERHOGEN

Elk bedrijf focust op het uitbreiden van het klantenbestand. Een groot aantal klanten zorgt namelijk voor meer omzet. Om ook de winst te verhogen, is echter de gemiddelde klantwaarde veel belangrijker. Benieuwd hoe jij jouw klantwaarde kan verhogen? Lees hieronder hoe jij dit aanpakt.

Hoe verhoog ik mijn klantwaarde?

Het verhogen van jouw klantwaarde kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het laten terugkeren van een bestaande klant of het verhogen van de gemiddelde besteding per transactie. Lees verder waarom beide opties resulteren in een hoger nettoresultaat.

Terugkerende klanten

Het is mogelijk dat een klant per toeval bij jouw onderneming terecht kwam. Maar de kans bestaat ook dat deze is getriggerd door één van jouw succesvolle marketingcampagnes. Wanneer deze klant een aankoop doet, verdien je de geïnvesteerde kosten al snel terug. Maar hoe zorg je ervoor dat deze kersverse klanten ook op lange termijn klant blijven?

Hoe zorg je ervoor dat deze kersverse klanten ook op lange termijn klant blijven?

Behoud van klanten

Veel ondernemers gaan ervan uit dat een klant vanzelf weer terugkomt wanneer deze eenmaal bekend is met het bedrijf. Helaas werkt dat in de praktijk niet zo. Door vele effectieve marketingmiddelen heeft een concurrent jouw klant ook zo gevonden.

Om jouw investering nóg waardevoller te maken is het noodzakelijk om klanten aan je te binden. Bovendien is het warmhouden van bestaande relaties vaak een stuk voordeliger dan hen opnieuw te moeten benaderen via marketing activiteiten én levert het sneller mond-tot mond-reclame op.

Gemiddelde besteding per transactie verhogen

Heb je al eens gedacht aan het verhogen van de gemiddelde besteding per transactie? Dat wil zeggen dat er meer omzet tegenover dezelfde vaste lasten staat. Onder deze vaste lasten verstaan we de kosten die gemaakt moeten worden voor elke betalende klant. Hoe hoger de besteding van deze gast, hoe hoger het netto resultaat.

Upselling en cross-selling

Het verhogen van de besteding doe je door middel van upselling en cross-selling (bij- en neven verkopen). Je kent de verkoopmedewerkers bij de benzinepomp wel “kan ik je vandaag blij maken met twee energierepen voor € 2?”. Bij een goed upsell programma zijn vaak neuromarketing technieken verweven én is er vooraf een duidelijke analyse gemaakt van alle verkopen om te leren welke artikelen op welke tijdstippen het beste verkocht worden.

Lees je dus goed in voordat je zelf aan de slag gaat met het bedenken van zulke acties, of laat ons eens meekijken voor een advies op maat. Met onze afgeronde opleiding neuromarketing kunnen wij goede tips geven om het up- en cross-sellen in jouw bedrijf eenvoudig toe te passen.

Klantwaarde in jouw bedrijf verhogen

Heb jij veel terugkerende klanten, maar blijft de gemiddelde besteding op hetzelfde niveau steken? Laat ons met een frisse blik mee kijken! Wij geven richtlijnen en tips hoe jij ook in jouw bedrijf de klantwaarde kunt verhogen én dus meer omzet kan genereren.

Wil jij weten hoe wij te werk gaan?